May 22, 2009

Siti Nurhaliza Tarudin Diva Melayu Boleh

Siti Nurhaliza Tarudin Diva Melayu BolehSiti Nurhaliza merupakan salah seorang wanita melayu boleh berjaya dalam bidang nyanyian, malah merupakan seorang penyanyi terkenal di Malaysia dan seantero dunia. Nama penuh wanita melayu boleh ini ialah Siti Nurhaliza binti Tarudin. Namun kini wanita melayu ini dikenali sebagai Dato' Siti Nurhaliza binti Tarudin DIMP, JSM, SAP, PMP, AAP kerana mendapat gelaran Datin, Datuk dan Datin Seri. Wanita melayu boleh dilahirkan di Berek Polis Kampung Awah, Temerloh, Pahang, Malaysia. Bapanya Tarudin bin Ismail ialah seorang lelaki melayu boleh sebagai Polis. Manakala ibunya Siti Salmah Bachik ialah perempuan melayu boleh yang merupakan suri rumah. Dato' Siti merupakan anak kelima dari lapan adik-beradik dimana salah satu daripada mereka meninggal dunia setelah beliau dilahirkan.

Pada mulanya, wanita melayu boleh ini digelar "tomboy" kerana kelakuannya yang aktif dan kecenderungannya terhadap penampilan bersifat kelelakian. Siti memulakan alam persekolahannya di Sekolah Tabika Perkep, Balai Polis Kampung Awah, Temerloh. Semasa darjah 1 hingga darjah 6, wanita melayu boleh memasuki Sekolah Rendah Kebangsaan Clifford, dan akhirnya Siti beralih kepada penampilan yang lebih feminin hasil dari penat lelah ibunya dalam membesarkan Siti Nurhaliza menjadi seorang gadis Melayu yang berbudi bahasa. Wanita melayu boleh meneruskan lagi pembelajarannya di Sekolah Menengah Kebangsaan Clifford Kuala Lipis, Pahang semasa di Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Malah, sewaktu di sekolah, Siti merupakan seorang pelajar yang sangat aktif dalam arena sukan.

Pada usia 12 tahun, wanita melayu boleh mula mempelajari lagu-lagu tradisional daripada ibunya, Siti Nurhaliza seterusnya mengikut jejak langkah keluarga beliau dengan menyanyi di majlis-majlis di sekitar tempat tinggalnya. Pada usia 16 tahun pula, melayu boleh bertanding di dalam Bintang RTM 1995. Ketika itu, Siti menemui salah seorang lelaki melayu boleh pencipta lagu terkenal, iaitu Adnan Abu Hassan. Lelaki melayu boleh telah membimbing serta membantu Siti dengan persembahan vokal beliau, akhirnya beliau boleh menjuarai pertandingan itu. Selapas itu, Siti ditawarkan kontrak rakaman bersama Suria Records, iaitu tempat di mana Adnan bekerja. Hasil daripada itu, wanita melayu boleh mengeluarkan album sulungnya bertajuk Siti Nurhaliza pada tahun 1996 dan album tersebut sangat berjaya.

Bermula dari situ, melayu boleh menjadi seorang tokoh yang terkenal dalam persada muzik Melayu. Malah, banyak lagu-lagu beliau yang boleh menjadi hit. Lagunya merangkumi pelbagai jenis irama muzik popular seperti muzik pop, R&B dan Melayu tradisional. Oleh kerana suara dan lirik lagu-lagu beliau mendapat sambutan, malah menjadikan beliau amat terkenal sehingga boleh mendominasi pelbagai majlis anugerah selama bertahun-tahun. Pada 1 April 2005, Siti telah menjayakan konsert solo di Royal Albert Hall yang sangat berprestij di London sungguhpun kebanyakan penonton ketika itu terdiri daripada warganegara Malaysia yang menetap di UK atau datang dari tanahair. Malah, wanita melayu boleh merupakan satu-satunya penyanyi wanita Malaysia selepas Allahyarham Sudirman Haji Arshad yang pernah mengadakan persembahan di dewan tersebut.

Tidak hanya dalam bidang nyanyian, wanita melayu boleh ini juga mengorak langkah dalam bidang perniagaan dengan mewujudkan produk teh jenama CTEA. Bermula dari kaki gunung Kinabalu, Sabah, Siti Nurhaliza Marketing membawa perisa pandan dan geranium kepada masyarakat Malaysia. Malah, berniaga merupakan aktiviti yang sudah sebati dengan Siti dan jenama CTEA merupakan perniagaan keluarga beliau. Bermula tahun 2006, wanita melayu boleh telah berkahwin dengan Datuk Khalid Muhammad Jiwa dan perkahwinannya itu menjadi Perkahwinan Terbesar pada tahun tersebut. Disamping itu, Siti mengorak langkah menjadi penggubah lagu apabila mencipta dua lagu yang dimuatkan di dalam album terbarunya, Transkripsi iaitu Hati Berbisik dan Intrig Cinta. Pada 11 Februari 2007, Siti Nurhaliza telah memeriahkan acara permaidani merah di Anugerah Grammy bertempat di Staples Center, Los Angeles. Pembabitannya itu telah menjadikan Dato' Siti merupakan rakyat Malaysia boleh pertama yang diberi penghormatan berjalan di atas permaidani Merah di Majlis Grammy yang berprestij itu.

Tahun 2007 menyaksikan pembabitan Siti dengan konsert besar apabila melayu boleh mengadakan konsert khas bagi mengenang Lagenda Negara, Tan Sri P. Ramlee dan Puan Sri Saloma. Konsert ini diberi nama " Istana Cinta : Tan Sri P. Ramlee & Puan Sri Saloma " dan berlangsung selama 2 hari berturut-turut di Istana Budaya. Konsert ini juga disiarkan di RTM 1 dua hari sebelum ulangtahun kematian Arwah P. Ramlee. Konsert ini berjaya menarik ramai kenalan artis dan tokoh negara untuk hadir, termasuk Dr. Mahathir Mohamad dan isterinya. Siti merupakan artis Melayu Boleh berjaya bergelar jutawan kerana bakat dan usaha beliau sendiri, tidak semata-mata kerana undian atau SMS, anda bolehlah melawat website Siti di Sitizone.com. Malah banyak lagi anugerah-anugerah besar yang diterima oleh Siti Nurhaliza ini yang membanggakan kita sebagai rakyat malaysia.

3 comments:

  1. semangat je ye posting pasal cik siti...hehe

    ReplyDelete
  2. hehe.. ye ke..
    semangat melayu bolehkan..:)

    ReplyDelete
  3. siti adalah lagenda negara yang tiada tolok bandingnya.

    ReplyDelete